Sales Booster E-mail Marketing.
Aplikuj i weź udział w bezpłatnym szkoleniu!
tylko 30 miejsc!!!

Biznes Kompas

social media w małej firmie

Czy prowadzenie social mediów w małej firmie to podstawa jej sukcesu? Twoja odpowiedź ma większe znaczenie niż myślisz.

Udostępnij ten artykuł:
Czy musisz prowadzić social media, jeżeli nie masz na to czasu, szczególnie jeżeli prowadzisz małą firmę? Co zrobić jeżeli dopiero zaczynasz i wszystko jest na Twojej głowie? Prowadzenie social mediów w małej firmy często jest sporym wyzwaniem. Wybór odpowiednich platform społecznościowych to kluczowy krok, który może znacząco wpłynąć rozwój i sukces firmy. Warto wziąć pod uwagę, nie tylko strategię związaną z obecnością w mediach społecznościowych, ale również szereg innych kryteriów. Nie zaszkodzi przemyśleć alternatywne kanały komunikacji z klientem, to może się opłacić.
W tym artykule przeczytasz

Prowadzenie social mediów w małej firmie. Kolejna pozycja na liście to do?

Na początku zawsze jest trudno. Choćby dlatego, że mamy tylko dwie ręce i 24 h. Przy odrobinie wyobraźni, a każdy z nas ma jej zdecydowanie więcej niż odrobinę :), codziennie przychodzi nam do głowy przynajmniej kilka nowych zadań i pomysłów. Wszystkie te pomysły chcielibyśmy wcielić w życie. W dodatku chcielibyśmy szybko zobaczyć efekty. Do powyższego dodaj to o czym nikt głośno nie mówi, to znaczy listę przyziemnych spraw, które często są nudne, monotonne, ale bez których nic nie działa jak trzeba. Odpowiedź do księgowej, edycję strony internetowej, przesłanie dokumentów do urzędu skarbowego, współpracę w grafikiem albo własnoręczne prace w Canvie, rozlicznie magazynu – jeżeli taki posiadamy – odpowiedź na zapytania od klientów, rozwiązanie problemów z niedziałającą pocztą i wiele, wiele innych.. To wszystko czasami pojawia się w jednym momencie i po prostu to musi zostać wykonane. Jeżeli nie zatrudniamy pracowników, jesteśmy skazani na samodzielne wykonanie tych prac. Często te bieżące sprawy wypychają na margines działania, które bezpośrednio generują dochody firmy. Przyziemne sprawy mogą nas dosłownie wykończyć i pozbawić energii. W wielu raportach publikowanych przykładowo przez McKinsey, Deloitte czy PwC możemy znaleźć informację, że młodzi przedsiębiorcy aż do 50% swojego czasu dziennie, poświęcają na sprawy niegenerujące obrotu, sprawy biurowe. To dużo.  

Gdyby ktoś narzekał, że będąc przedsiębiorca mam za mało rzeczy na głowie, dorzucamy do listy spraw obowiązkowe social media. Social media stały się nieodłącznym elementem strategii marketingowych wielu przedsiębiorstw. Dla właścicieli firm, korzystanie z platform takich jak Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok, YouTube nie tylko pozwala na dotarcie do szerszej grupy odbiorców, ale także pełni kluczową rolę w budowaniu marki i relacji z klientami. Jednak z perspektywy przedsiębiorcy, czas poświęcany na media społecznościowe może być zarówno zasobem, jak i wyzwaniem. Może być gigantycznym utrudnieniem i marnowaniem najcenniejszego zasobu, jaki posiada przedsiębiorca, jego czasu.

Prowadzenie social mediów może boleć (i nie przynosić nic).

Z jednej strony, social media oferują możliwość bezpośredniej interakcji z klientami. Regularne publikowanie treści, odpowiadanie na komentarze czy prowadzenie kampanii reklamowych to działania, które mogą przyczynić się do zwiększenia sprzedaży i lojalności klientów. Jednak nic nie odbywa się bezpłatnie. Właściciele firm często muszą poświęcać znaczną ilość czasu na tworzenie atrakcyjnych postów, planowanie kampanii, analizowanie danych oraz monitorowanie trendów. W zależności od skali działalności, czas ten może wynosić od kilku godzin tygodniowo do codziennych zajęć o dużym zakresie.

Z drugiej strony, przy zatłoczonym harmonogramie pracy, łatwo jest stracić poczucie kontroli nad czasem spędzanym w mediach społecznościowych. Właściciele firm mogą i często czują się przytłoczeni koniecznością ciągłego aktualizowania treści oraz śledzenia interakcji z klientami. Wiem co piszę bo sam wielokrotnie doświadczyłem przemęczenia związanego z pracą nad własnymi social mediami. Często niewłaściwe zarządzanie czasem prowadzi do marnowania cennych godzin, które mogłyby być wykorzystane na inne aspekty prowadzenia działalności, takie jak rozwój strategii, obsługa klienta czy innowacje produktowe. Social media same w sobie przecież nie przynoszą firmie zysku, bardzo jednak często poświęcamy im więcej czasu niż działaniom, które bezpośrednio generują obrót.

Strategia prowadzenia social mediów w małej firmie to nie jest nieważne nic.

Kluczowe jest zatem stworzenie strategii zarządzania czasem spędzanym w social mediach. Ustalanie konkretnych celów, takich jak liczba postów w tygodniu, zadania do wykonania i czas na interakcje z użytkownikami, może pomóc w skierowaniu energii i zasobów w sposób bardziej efektywny. Korzystanie z narzędzi do planowania treści i automatyzacji publikacji może dodatkowo odciążyć przedsiębiorców, pozwalając im skupić się na innych aspektach prowadzenia firmy.

Niektóre osoby skorzystają z planerów treści, jest ich cała masa w Internecie. Inni wykorzystają możliwości planowania postów np. z poziomu platformy Meta. Jednak to nie rozwiąże problemu jeżeli będziemy mieli do tzw. ogarnięcia równocześnie Instagram, TikTok i YouTube. Jeżeli dodatkowo ktoś zechce tworzyć dla klientów newsletter lub prowadzić blog, w mgnieniu oka zrobi się olbrzymia ilość mediów do prowadzenia. Przy jednoosobowej lub małej firmie, jest to bardzo trudne. 

Przemyśl zanim wybierzesz social media dla swojej firmy.

Wybór odpowiednich platform społecznościowych to dla małej, jednoosobowej firmy  kluczowy krok, który może znacząco wpłynąć na jej rozwój i sukces. Warto wziąć pod uwagę, nie tylko strategię związaną z obecnością w mediach społecznościowych, ale również czas jaki możemy poświęcić na social media. Ale po kolei:

1. Grupa docelowa vs social media.

Pierwszym krokiem w wyborze odpowiednich platform jest zrozumienie grupy docelowej. Ważne jest, aby zidentyfikować, gdzie znajdują się potencjalni klienci oraz jakie platformy preferują. Na przykład:

2. Jaki rodzaj treści potrafimy, możemy tworzyć?

Kolejnym istotnym kryterium jest rodzaj treści, które firma chce publikować. Różne platformy różnią się formatami treści, więc warto zastanowić się, jakie formy komunikacji będą najbardziej efektywne:

3. Cele marketingowe i budżet a dobór platformy.

Cele marketingowe i środki jakie mamy do dyspozycji bardzo mocno determinują wybór platformy. Trzeba mieć świadomość, że bazowanie na organicznych zasięgach szybko się skończy. Ważne abyś wiedział co chcesz uzyskać, jakie cele marketingowe zrealizować poprzez social media. Chcesz zwiększyć świadomość marki, generować sprzedaż, budować relacje z klientami? Jeżeli zależy Ci na reklamie być może wystarczająco skuteczny będzie Facebook? Na Facebook można prowadzić płatne kampanie skierowane do konkretnych grup. Przed rozpoczęciem płatnych działań, warto zapoznać się z kryteriami oceny efektywności kampanii w social mediach oraz  poszukać i skorzystać z szablonów do budowania media planów Media plan pomoże nam zoptymalizować wydatki.

4. Czy to co potrafisz robić wpływa na social mediów, z których korzystasz?

Nasze umiejętności i doświadczenie w korzystaniu z platform. Ten punkt bardzo często nie jest w ogóle brany pod uwagę przy wyborze social mediów a jest równie istotny. Warto wyróżnić, które platformy są najłatwiejsze do obsługi i które najlepiej odpowiadają naszym umiejętnościom. Taki wybór niech zawiera w sobie również odpowiedź na pytanie które social media będą nam sprawiały najwięcej przyjemności.

5. Czas nie jest z gumy. Ograniczenia w prowadzeniu social mediów.

Czas to jedno z najważniejszych kryteriów, które powinna wziąć pod uwagę jeżeli jesteś na początku swojej biznesowej podróży lub jeżeli nie masz wystarczająco dużego zespołu. Ograniczone zasoby czasowe mogą sprawić, że prowadzenie wielu profili w różnych mediach społecznościowych stanie się przytłaczające. Moje doświadczenie podpowiada mi, że lepiej wybrać jedno mediów niż dopuścić do wydatkowania energii w wiele kanałów co przy zasobach małych firm prowadzi do martotrawienia energii a uzyskane efekty nie są zadowalające. Kluczowe jest ustalenie, ile czasu można realnie poświęcić na social media, co pozwoli na wybór odpowiedniej liczby platform:

Dlaczego zamiast prowadzenia social mediów wybrałbym nagrywanie podcastów i pisanie newsletter'a?

Wybór odpowiednich platform społecznościowych dla małej jednoosobowej firmy to proces, który powinien być dobrze przemyślany. Analiza grupy docelowej, rodzaju treści, czasu dostępnego na zarządzanie, celów marketingowych, zasobów oraz umiejętności przedsiębiorcy, a także obserwacja działań konkurencji, pozwolą na skuteczne dopasowanie strategii w mediach społecznościowych do specyfiki działalności.

Dzięki właściwemu doborowi platform oraz efektywnemu zarządzaniu czasem, przedsiębiorca może zbudować silną obecność online, przy jednoczesnym minimalizowaniu ryzyka wypalenia zawodowego. Dobrze przemyślana strategia w social mediach to klucz do zaangażowania klientów i osiągnięcia sukcesu w biznesie.

Jednak osobiście gdybym mógł, nie wybierałbym social-mediów wcale. Po pierwsze nie lubię social mediów, po drugie uważam, że budowanie swojej obecności biznesowej w oparciu o social media jest bardzo ryzykowane. Nieraz zmagałem się ograniczeniami wynikającymi ze zmian w algorytmie lub po prostu zwykłym blokowaniu zasięgów postów czy nawet kont. Wyjaśnienie problemów, odwieszanie czy odzyskiwanie kont choć zawsze kończyło się pozytywnie, zajmowało bardzo dużo czasu, w jednym przypadku ponad miesiąc. W tym czasie firma, której działanie, sprzedaż, komunikacja oparta jest wyłącznie na kontach w social mediach po prostu traci.

Wiem jednak że social media mają swoje atuty i trudno, szczególnie na początku, tak po prostu odciąć się od social mediów. Można jednak zarządzać social mediami świadomie czerpać z nich to co chcemy i budować swoją obecność niezależnie od polityki tech-firm. Ja prowadzę newsletter i nagrywam podcast.  Dzięki newsletterowi docieram do setek osób które wybierają mnie ponieważ dostarczam im to czego potrzebują. Taka relacja jest dużo bardziej wartościowa niż lajkowanie moich postów na Insta.

Dodatkowy materiał uzupełniający.
Wypełnij i wyślij poniższy formularz, a natychmiast otrzymasz email z linkiem do pobrania darmowego materiału.
Udostępnij ten artykuł:
podcast
Biznes Kompas
Podcast, który trudności i zagwostki zamienia na proste i sprawdzone rozwiązania. Rozwiązania, które będziesz mógł krok po kroku wdrożyć, budując taką firmę, o jakiej marzysz.

Podcast Biznes Kompas to jeden wielki transfer wiedzy i inspiracji. To strategie, rozwiązania, pomysły, przypadki i praktyka.

Od zwiększenia sprzedaży… do zatrudnienia pierwszego pracownika… przez radzenie sobie z wątpliwościami… aż do super efektywnych działań marketingowych.

Tutaj mogłeś mnie spotkać: