lub 
 aby uzyskać dostęp do darmowych materiałów.

Edukacja i rozwój czyli o tym po co jest projekt MarcinKoch.pl.

07/04/22

MarcinKoch.pl zrodził się z pasji osób od lat związanych z branżą usługową oraz HoReCa. Z tego artykułu dowiedz się co z projektu możesz mieć dla siebie a przede wszystkim czym był ForRest Projekt. Edukacja i rozwój, tym zajmuje się projekt MarcinKoch.pl, dowiedz się dlaczego.

Więcej o projekcie MarcinKoch.pl dowiesz się z pierwszego odcinka podcastu Mała Wielka Gastronomia. Możesz go posłuchać albo przeczytać, jeżeli wolisz czytać.

Wszyscy pamiętamy co się działo w marcu 2020 r. Nie do zapomnienia jest stres, który spadł na barki nasze, innych przedsiębiorców oraz pracowników wielu branż, gastronomii, hotelarstwa, branży eventowej, logistycznej itd. W kwietniu 2020 r. razem z Magdą i Hanią uruchomiliśmy, realizowany pro-bono, projekt pomocowy ForRest Projekt. Była to nasza i naszych partnerów odpowiedź na problemy branży gastronomicznej. Od tamtego czasu minęło półtorej roku, wiele się zmieniło. Branża gastronomiczna okazała się bardzo wytrwała. Wprawdzie wiele restauracji zniknęło z przestrzeni miast, jednak pojawiły się nowe, ciekawe i smaczne lokale. Jednym słowem życie toczy się dalej.  Ja natomiast postanowiłem odejść od prowadzenie restauracji, ale połączyć moje dotychczasowe doświadczenie zawodowe i poświęcić się edukacji i rozwojowi w gastronomii

 

Lata doświadczeń procentują.

ForRest Projekt zakończył się po kilku miesiącach. Po prostu zniesiono pierwszy lockdown, branże ponowie rozpoczeły prace. Niektórzy rozpoczęli przygotowani na nowe jutro, na zmiany. Jak wielu przewidywało, kolejny lockdown był nieunikniony.  Dla nas, nazwijmy to, ubocznym efektem realizacji projektu, było potwierdzenie jak dużo wiemy, ile umiejętności posiadamy. Doszliśmy do wniosku, że nasze doświadczenie może i powinno służyć innym. Po prostu, mówiąc nieskromnie, okazało się że jesteśmy dobrzy w tym co robimy.

ForRest projekt wyzwolił energię, która pozwoliła wielu firmom i przedsiębiorcom przejść przez pierwszy okres pandemii. My natomiast nabraliśmy pewności siebie. Uzyskaliśmy potwierdzenie, że realizacja najbardziej trudnych, ambitnych planów ma sens. Warunkiem jest  gotowość do pracy, chęć poszerzania kompetencji, bycie otwartym na zmiany. W głowach mieliśmy komentarze wielu osób, z którymi współpracowaliśmy. Ich podziękowania nas uskrzydlały. 

 

Jakie plany ma MarcinKoch.pl? 

Osoby, z którymi współpracowaliśmy w trakcie projektu pomocowego wróciły do prowadzenia swoich restauracji. Nasza ekipa podjęła decyzję, że nie wracamy do prowadzenia biznesu gastronomicznego. ForRest Projekt nie zdarzył się bez powodu. Tym samym projekt pro-bono przekształcił się w projekt edukacyjny MarcinKoch.pl, firmowany przez jednego z założycieli ForRest Projekt i również właściciela firmy, dla której wszyscy pracowaliśmy. 

 

Misja ponad wszystko. 

Misją projektu edukacyjnego MarcinKoch.pl jest zarówno działanie na rzecz rozwoju jak i zwiększenie dostępu do wiedzy. Skupmy się na dostarczaniu analiz, narzędzi, materiałów, które mogą przydać się każdemu z nas, osób związanych z tą pełną pasji branżą gastronomiczną,  mówiąc szerzej branżą hospitality. Przydać się bez względu na to, na jakim stanowisku pracujemy, jakie są nasze plany. Czy chcemy w branży gastronomicznej być tylko przez chwilę, czy może związać się z nią na dłużej. MarcinKoch.pl pomoże przygotować się do zmian jakie ciągle zachodzą. Będzie służył pomocą przede wszystkim tym, którzy są na początku swojej kariery. To tutaj osoby, które chcą realizować marzenia, otwierać restauracje lub awansować znajdą wsparcie w wiedzy i doświadczeniu. 

Wciąż można zrobić więcej. Pracować nad tym, aby każdy z nas świadomie mógł kierować swoją karierą, aby rozwijał się w firmie i poza nią. Tym samym MarcinKoch to działania dwukierunkowe. Pierwsze skierowane do indywidualnych osób, odpowiadając na ich problemy i potrzeby, często wykraczające poza pracę i branżę. Drugi kierunek to wsparcie właścicieli firm. Poprzez dostarczanie im nowoczesnych narzędzi i rozwiązań, będą mogli lepiej skuteczniej nie tylko zakładać firmy w branży hospitality, ale również zarządzać tymi, które już stworzyli.

 

Zostań z nami, zapraszamy do edukacyjnej podróży.

To tyle w tym pierwszym i ważnym artykule. Zostańcie z nami. Pamiętajcie, że warto zapisać się do newslettera aby na bierząco otrzymywać od nas informacje. Już wkrótce będzie dostępny pierwszy e-book. Będzie dostępny tylko dla tych z Was, którzy zarejestrują się na stronie.  

Na koniec, zapraszamy do przeczytania wspomnianego wyżej artykułu. 

P.S O ForRest Projekt znajdziecie więcej w zakładce O ForRest Projekt.

 

oto treść wywiadu, w którym poznasz więcej informacji czym był ForRest Projekt. Oryginał przeczytasz tutaj.

 W wywiadzie Marcin opowiedział skąd wziął się pomysł, dlaczego to robimy i jak wyobrażamy sobie nasze działania. Jest tam kilka słów o naszych partnerach , sposobie dotarcia do restauratorów, informacje praktyczne. Polecamy lekturę. Poniżej cały tekst. Autorem jest Katarzyna Bednarczykówna, ukazał się 6 kwietnia w stołecznym wydaniu Gazety Wyborczej w dziale Praca.

 

Darmowa pomoc restauratorów dla restauratorów. Dzwoniłem na infolinię ZUS. Byłem 760. w kolejce."

 

Projekt ForRest to oddolna inicjatywa warszawskiego restauratora, ma pomóc właścicielom barów i restauracji odnaleźć się w czasie walki z pandemią koronawirusa. Bo na państwo nie mogą liczyć.

- Siedzimy w pustej restauracji i czujemy, że zaraz upadniemy na głowę. W Polsce nie działa obecnie żaden fundusz pomocy dla firm, w czwartek dzwoniłem na infolinię ZUS. Byłem 760. w kolejce. Z kolei na różnych grupach wsparcia czytam domorosłych konsultantów biznesowych i wizjonerów, ale brak konkretów, realnej pomocy - tłumaczy Marcin Koch, inicjator akcji ForRest Projekt i właściciel warszawskiej restauracji Bazar Kocha przy ul. Mokotowskiej. W jego odczuciu wielu restauratorów zamknęło się w czterech ścianach i nie wie, jak sobie pomóc. A branża gastronomiczna w Polsce to aż 76 tys. podmiotów i co najmniej 300 tys. osób.
- To nie jest tak, że siedzimy w domu na kanapie i mamy nagle 10 nowych pomysłów na życie. Osoba, która nagle traci wszystko, nie ma żadnego pomysłu. Jest w traumie. Restauratorzy to osoby otwarte, gościnne, kochają jedzenie - ale bardzo często nie potrafią przeprowadzić rzeczowej analizy sytuacji. Albo nie mają czasu, żeby czytać dziesiątki artykułów i postów na Facebooku, albo już zaczęli się zapadać - uważa.

Darmowa pomoc biznesowa i prawna.

Projekt ForRest zaczął działać od piątku, 3 kwietnia. Marcin Koch do współpracy przekonał grupę menedżerów, prawników i specjalistów branży gastronomicznej. - Pracowałem społecznie wiele razy w życiu. W Niemczech, gdzie mieszkałem, zaangażowanie charytatywnie jest naturalne. Wiem, z czym boryka się moja firma, i mogę to doświadczenie przełożyć praktycznie jeden do jednego - mówi, gdy pytam, dlaczego postanowił za darmo pomagać konkurencji.
W prowadzaniu inicjatywy pomagają mu przede wszystkim Hanna Dąbrowska, która jest ekspertką w zakresie zarządzania pracownikami i związana z firmą Food Bazar Magdalena Pyszczek – ona z kolei specjalizuje się w kosztach i optymalizacji produkcji. Przy pomyśle współpracują z magazynem „Food Service”, w projekt zaangażowali się też m.in. Związek Pracodawców Hoteli, Restauracji i Cateringu HORECA, Browar Stu Mostów z Wrocławia czy Przewodnik Gault & Millau Polska.

Instrukcja obsługi jest prosta.

Na stronie frprojekt.pl jest kwestionariusz, który trzeba wypełnić i wysłać. Poza danymi osobowymi należy wpisać, co dany przedsiębiorca już zrobił dla ratowania własnego biznesu (np. wysłał pismo do ZUS-u lub urzędu skarbowego, wypełnił wniosek o zwolnienie z czynszu, zaczął prowadzić sprzedaż na wynos) i jaki problem w obecnej sytuacji pandemii jest dla niego najważniejszy. Informacje z kwestionariuszy analizują specjaliści i odpowiadają mailowo lub telefonicznie. Wszystko za darmo.

Jak utrzymać siebie i zespół?

W ciągu kilku pierwszych godzin działania projektu o pomoc poprosiło kilkanaście biznesów gastronomicznych. Piszą np.: „nie wiem, gdzie znaleźć druk ZUS-owski”. - Są wyczerpani, a niczego konkretnego nie zrobili. Chcemy im dać strukturę działania: powiedzieć, jakie pisma i gdzie mają wysłać, że trzeba porozmawiać z dostawcami, poprosić o rozłożenie opłat na raty - tłumaczy Koch. W pierwszym nadesłanym kwestionariuszu restaurator pisał, że nie wie, co zrobić, aby utrzymać pracowników, bo ma słabą sprzedaż na wynos i zbyt wysokie ceny.

 

W gastronomii człowiek jest najważniejszy.

Dlatego tłumaczymy, jak utrzymać zespół: i nie chodzi tu o wiążącą obietnicę zatrudnienia, bo skąd mamy wiedzieć, kiedy to wszystko się skończy. Radzimy szczerą rozmowę i traktowanie pracownika po partnersku. Po pandemii będzie bezrobocie, ale przecież nie chodzi o to, żeby pracował u nas ktokolwiek, tylko wróciły osoby już przeszkolone, którym ufamy - podkreśla Koch. Jego zdaniem zdecydowana większość restauratorów nie dopuszcza do świadomości, że siedząc bezczynnie, za chwilę wpadnie w wielkie tarapaty finansowe. Na przykład kwestia czynszów, jeśli ktoś wynajmuje lokal. W Warszawie jest wielu najemców, którzy płacą za czynsze w euro, a obecnie euro kosztuje prawie 4,60 zł. Prywatni właściciele i deweloperzy nie będą negocjować zwolnienia z czynszu czy zmiany stawek, jeśli restaurator nie rozpocznie rozmów.
Marcin Koch: - Sam nie wiem, czy moja firma wyjdzie z tego obronną ręką. Może okaże się, że musimy się przebudować i zmienić profil działania. Jednak wiedza o zmianie i o tym, jak ją zrobić w firmie, jest kluczowa, jeśli myślimy o powrocie do życia po epidemii. Nie wszystkim pomożemy, finansujemy się sami, ale liczę, że dołączą do nas inni. Przedsiębiorcy lub restauratorzy działający daleko od Warszawy, którzy wykażą się aktywnością i dotrą do zagubionych osób.

Dwie rzeczy, które zrób koniecznie po przeczytaniu tego artykułu:

  1. czy korzystałeś z pomocy systemowej (państwowej) w trakcie Covid? A może odmówiono Ci udzielenia pomocy? Jeżeli masz doświadczenie w tym zakresie podziel się z nami swoją wiedzą, najlepiej w komentarzu. Ciekawi jesteśmy Twojej opinii.  
  2. zapisz się do newslettera aby otrzymywać wartościowe treści!

Powiązane tematy:

Podziel się tym artykułem z innymi:

Komentarze:

Aby dodać komentarz musisz być zalogowana/-y.  Jeśli nie masz jeszcze konta, zarejestruj się.

Rejestracja

Uzyskaj dostęp do wartościowych treści dostępnych tylko dla osób zalogowanych. Zapisz się do newslettera.

Aby zapisać się na newsletter i otrzymać bezpłatny poradnik należy się zarejestrować. Rejestracja jest bezpłatna i da Ci również dostęp do innych darmowych materiałów. Po wypełnieniu formularza otrzymasz od nas email z linkiem aktywacyjnym, w który należy kliknąć. Jeśli nie otrzymasz wiadomości w ciągu 5-ciu minut, sprawdź folder SPAM.
Polityka prywatności strony marcinkoch.pl

Marcin Koch

Te wpisy również mogą Cię zainteresować

07/05/22


Jedna rzecz, którą musisz zrobić zanim otworzysz biznes w gastronomii! Biznes plan restauracji.

Czytaj więcej

28/04/22


Storytelling. Narzędzie, które wyniesie Twoją restaurację, firmę ponad konkurencję.

Czytaj więcej

07/04/22


Edukacja i rozwój czyli o tym po co jest projekt MarcinKoch.pl.

Czytaj więcej
penciluserarrow-right